Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

I like cookies.

torsdag, januari 27, 2011

Rotfruktsgryta


Idag lyckades jag med en helt fantastisk gryta så jag kände att jag är tvungen att dela med mig!

denna måltid är för 2 personer + 1 matlåda

4-5 palsternackor
4-5 morötter
1/2 kålrot
Det yttersta, mörkgröna på en purjolök

marinad som rörs ihop i en skål
ca 1/2 dl olivolja
1/2 apelsin
2 vitlöksklyftor
en klick honung
salt efter behaaaaag

stek rotsakerna i marinaden tills de nästan får en stekyta
och häll sedan på ca 5-7 dl vatten.
klicka i en buljong (gärna de nya fond de chef i må engångsförpackningar! MUMS!)
vilken ni vill, jag tog grönsak, men om ni nu är köttätare kan ni nog även ta hönsbuljong, klicka även i en sprutt med tomatpuré och lite svartpeppar.
jag hade även i 5 stycken hela kardemumma "frön", dock inte alla som har det så det kan man skippa :)
Sedan lät jag det koka så att de var lite mer än färdigkokta, 2 minut innan man tar av det från plattan slänger man i purjolöken, bara så att den blir varm.

Om man vill så kan man även steka på lite sojakorv (eller vanlig korv) vid sidan av och sedan ha i!

Sedan strödde jag även på lite hackade äpplen! Blev fantastisk fantastiskt gott!
Och självklart en liten klick sojayogurt.
Borde ha tagit bild, men jag åt upp det istället ;)

Massa kramar <3<3<3<3

1 Comments:

Anonymous Sandra Skoog said...

Receptet låter jättegott! Provar nog på söndag.

10:28 em  

Skicka en kommentar

<< Home