Min bilder
Namn:
Plats: Stockholm, Sweden

I like cookies.

onsdag, mars 09, 2011

Us

En sak som stör mig otroligt mycket är: internationella kvinnodagen.

När fan är internationella mansdagen då?
Mycket vanligt svar:Det är alla andra dagar på året"
Och det är BULLSHIT! Vilka är det som låter männen ta över hand? Jo vi kvinnor!
Kvinnor är pussys! THAT'S WHY! Om vi tjejer bara tog tag i oss själva och slutade vara så "åh nej, jag är så dålig och jag vet inte riktigt vad jag ska ta mig till, jag vfill juh liksom synas och få som jag vill, men jag vill att andra ska fixa det åt mig så jag fortfarande kan gömma mig i mitt lilla musskal"

En arbetskollega till mig fick reda på att hon tjänar 4 kr mindre än mig, blev skitarg och frågade: Varför har du mer än mig? Gud vad orättvist!
"För att jag såg till att få högre lön för jag vet att man måste kämpa för att få det man vill ha"

Det är det som är problemet, tjejer tar inte för sig. För de tror att vad de tjänar i pengar är vad deras egenvärde är. Om de har dåligt självförtroende tror de att de är värda en lite sämre lön, och tror de att de är lite sämre än deras manliga arbetskollega, ja då presterar de lite sämre. Det är bara logiskt.

Nästan INGEN arbetsplats ger folk olika lön pga kön längre, så att ge tjejer fördelen att de ska få högre lön bara för att de inte vågar stå upp för sig själva.. Är det verkligen jämnställt? Det tycker inte jag.
Edit:
Självklart finns det fortfarande chefer som ser ner på kvinnor och har en kvinnosyn från 1800-talet, och som tycker att kvinnor inte ska tjäna pengar. Men varför då ta en sådant jobb? Sök jobb någon annanstans och låt denna äckliga ras män dö ut?
De existerar oftas inom väldigt mansdominerande yrken kan jag tänka mig så som byggbranschen och liknande. Men varför inte se det som pepp och kämpa mer för sitt arbete och komma dit man vill?



Och samma sak med att sänka kraven på att tex komma in som brandmann. Va fan är det?
För att det är diskriminering att de ska klara en standard för att rädda liv?
Det finns många kvinnor som klarat provet, för att de har kämpat för det.
Men sedan finns det de kvinnor som inte riktigt orkar, så då tycker de att det är orättvist och därför borde kraven sänkas för annars måste de kämpa för det.
Tex, man ska kunna släpa en 80 kg docka 10 meter.
Men eftersom lilla lisa är tjej, så behöver hon bara klara 65 kg 9 meter.
Hon blir brandman och springer in i ett hus; Bertil en kraftig man på 65 år, väger 85 kg, hon behöver släpa ut honom till säkerhet. Kommer hon klara det? Kanske, om hon har tur. Men är det RÄTT att människor eventuellt ska behöva riskera sina liv för att det ska bli LÄTTARE för kvinnor att få vissa yrken när yrken kräver vissa kriterier för att det faktiskt handlar om andra människors liv.
Det tycker inte jag.

Plus om att det ska bli jämnställt får alla tjejer sluta ha på sig urringat för att få saker, de får inte tränga sig först i kön på en krog för att de har sugit av vakten en gång för ett halvår sen. Vi får inte se för sexuella ut på jobbet ett utnyttja våra kroppar för att få som vi vill. För killar kan juh inte det, så varför ska vi kunna det?

När senast var det en kille som tyckte att det var könsdiskriminering för att han inte kunde få rollen för en bh reklman?
FÖR HAN HAR INGA TUTTAR!
Ja men det är diskriminering.
Men han har inte de fysiska anlagen för det.
Ja men han ska kunna om han vill, och då är det diskriminering.

Tjejer vill ha uppmärksamhet för sina kroppar, och det respekterar jag.
Jag tycker att om vi nu är så osäkra många gånger, eller helt enkelt för att det är vackert och kul att vara kvinna så ska man få vara det, men kom inte och klaga på det sen bara för att du inte kan göra saker i dina jävla högklackat.

Äh, fan.
Den här världen är så fucked up som den är.

Tack för mig! Puss på er.

1 Comments:

Anonymous Emma said...

Får säga att jag håller med dig i det mesta. Men det om lön stämmer tyvärr fortfarande(att män tjänar mer p.g.a. kön) Jag jobbar inom vården(väldigt kvinnodominerande yrke)och män erbjuds mer i lön(ingångs) än vad kvinnor gör. Orsaken till detta enligt chefer/fack är för att man vill höja statusen på yrket och få fler män till vården.

Men jag kan ju knappast komma som kvinna till t.ex. bygg och säga att jag vill ha mer i ingångslön som kvinna än männen. P.g.a. att det är så få kvinnor och att det ska höja statusen...

11:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home